Jan en Anita

Een kijkje in ons leven

Griekenland 2014

Written By: Anita - sep• 25•14

Eindelijk was het dan zover! Onze vakantie naar Andalusië in mei ging niet door, wegens drukke werkzaamheden van Jan zijn kant en gelukkig had ik flex-tickets geboekt. Na met Monique en Albert hun bezoekersschema na te kijken en te concluderen dat zij, net voor hun reis richting Australië het allemaal wel druk vonden, hebben wij gekozen om vanaf Eindhoven te vliegen op Athene en weer eens naar onze geliefde Griekenland te gaan.  We hadden ons daar ook wel op verheugd want het waren echt drukke en hectische maandjes, die daaraan vooraf gingen.

Op 17 september droegen we de sleutel over aan Jeanne en Mari, die met hart en ziel voor onze dieren gaan zorgen. Vooral ons Fritske wordt dan enorm verwend met wandelingen en de paarden krijgen hun natje en droogje van Mari en mijn vader springt bij, terwijl Majolein en Marlies voor de rijkunsten zorg dragen. Wat een fijne gedachten dat alles zo lekker loopt, terwijl wij hier zijn!

Dus houd niets ons meer tegen om te gaan genieten van Griekse wijn en spijs, zonneschijn en temperaturen tussen de 25 en 30 graden met een aangenaam briesje zeelucht :-). Ons hoor je niet klagen! We komen op woensdag avond aan in Athene, nadat we in Eindhoven afscheid hadden genomen van Mari, die ook nog eens tijd had om ons af te zetten op het vliegveld. Dank!

Als we de auto hebben opgehaald en in het donker hebben geïnspecteerd, voor zover mogelijk, rijden we met onze witte Suzuki Splash richting Nea Makri om aan de kust te overnachten. Dit had ik al via Booking.com geregeld, omdat we niet in de avond naar een hotel wilden gaan zoeken. Het bleek een leuk hotel te zijn en we frissen ons op om gelijk aan de tzatziki te kunnen, waar Jan nou al zo lang naar smacht. We eten een lekkere maaltijd en besluiten na een borreltje aan de bar lekker te gaan slapen. We raken aan de praat met Stavros die de bar bediend en hij verteld ons dat zijn ouders een leuk hotel hebben in Mani, het zuidelijkste puntje van de Peleponissos, het schiereiland van Griekenland. Aangezien we nog 3 overnachtingen “vrij hebben” besluiten we om via Nafplion naar het zuiden af te zakken. Leuk!!!!! Een totaal andere natuur, rotsachtige baaitjes, grijze gesteenten en een ander Griekenland zo lijkt het. We zijn vaker  op het schiereiland geweest, maar inmiddels zo’n 20 jaar geleden en nooit zo zuidelijk. We slapen 2 nachten in het Katafigi hotel Via een dagje toeren op zondag rijden we terug richting het noorden gaan in Killini op de boot en komen in de middag aan op Kefalonia, een pareltje in de Ionische zee. We checken in en gaan een hapje eten bij Nefeli-Anait, ons favoriete restaurant. We worden door de familie van Anaït welkom geheten en gelukkig is zij er zelf ook! We hebben haar ooit willen verrassen en stonden in het restaurant terwijl Anaït op het vliegveld stond om naar Engeland te vliegen…. Jammer! Nu hadden we meer geluk en tusssen de drukke werkzaamheden door van haar, haar ouders en vriend Andreas, kunnen we bijkletsen en herinneringen op halen. Wat hebben we daar een plezier gehad tijdens het WK voetballen, 4 jaar geleden! We ontmoetten in ons hotel destijds Anita en Joop en dat klikte. We keken met z’n allen voetbal na het eten en dat gaf bizarre taferelen. Anaït is namelijk half Grieks en half Russisch, wij waren Nederlanders en natuurlijk waren er meerdere nationaliteiten. We supporterden voor elkaar, met elkaar en tegen elkaar. Hilarisch! De oranje spullen die we gekocht hadden zijn daar gebleven en als Nederland moet voetballen, hangt de familie nog steeds de vlag van Joop en Anita op. Via Facebook heb ik nog steeds contact met Anita en helaas is ruim een jaar geleden haar lief Joop overleden. En dat terwijl Joop mij tijdens de nieuwjaarswensen daarvoor nog had verteld dat ze misschien terug wilden naar Kefalonia, met de vraag of wij ook zin hadden…. Zo leer je maar weer dat het leven ook haar eigen wendingen heeft en we hebben nog wel even over en weer gechat met Anita. Mocht Anaït daadwerkelijk naar Nederland komen, dan hopen we even naar Ooltgensplaat te kunnen rijden :-).

Ik zit nu te bloggen terwijl de regen met bakken uit de hemel komt. Gelukkig niet zoveel regen als er met de Gota Fria valt in Spanje bij Monique en Albert. Zij komen er goed vanaf en hun huis is veilig, maar een krappe honderd meter hemelsbreed van hen af, hebben kennissen en vrienden met het water en modderstromen hun huizen flink zien beschadigen. Wat een ellende! Jan en ik maken van deze dag een deugd door even te bloggen en foto’s te up-loaden. We zitten op dit moment in Geni tegenover Nydri en hebben internet. Daarbij hebben we Ingrid en Frits dichtbij en dat is altijd plezier. Gisteravond een heerlijk uitje gehad bij Mama Mia, op de Griekse avond alwaar de eigenaar op authentieke wijze zelf muziek maakt, danst en muzikanten heeft zitten die de sfeer compleet maken. Heerlijk gegeten en daarna nog even Nydri afgestruind. Jan zijn elegante instap in de boot op de terugweg werd door Ingrid en mij met tranen van het lachen bezegeld en nadat we veilig werden afgezet door stuurman Frits zijn we ons bed ingedoken. We zijn ook geen 18 meer ;-). Vanochtend even op en neer naar Lefkas stad gereden en nu de buien ontvlucht. Vanavond gaan we gyros eten bij Akis en zijn kip terugbrengen…..lang verhaal, eigenlijk meer een onderwerp voor een andere blog. Maar veel zinvols zou ik daar niet over kunnen schrijven…..

Klik hier voor alle foto’s tot nu toe…

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

One Comment

1. Mieke schreef:

Wat Lekkerrrrr!!!!
    Ziet er prachtig uit op de foto’s.
    Heel veel plezier nog!
    Yamas!!

Je reactie is erg welkom!